Skolmatsalen som centrum för mångkulturellt projekt

På den Mångkulturella matdagen 16 november genomförde Kultursmakarna ett mångkulturellt projekt på Lemshaga akademi i Värmdö. Ett av inslagen var att niondeklassarna fick delta i en frågesport om ”Mat och mångkultur”. Nu får den vinnande klassen, ”Solen röd”, välja en maträtt ur ”Täby Enskildas nya kokbok” som skolköket kommer att laga. I boken finns recept för 4 eller 600 portioner. 

Några av eleverna i årskurs 9 som vann frågesporten på Mångkulturella matdagen Foto: Lena Ahlström

Några av eleverna i årskurs 9 som vann frågesporten på Mångkulturella matdagen
Foto: Lena Ahlström

Elever ur klassen ”Solen röd” började bläddra i kokboken och en livlig diskussion om valet av maträtt utspann sig:

– Ingen fisk!
– Jomen lax är gott!
– Vi tar det dyraste!
– Men gör vi det blir det bara soppa resten av året!
– Åh, det ser gott ut!
– Ribs! – det röstar jag på.
– Nej, det är ingefära i den.
– Vi får tänka på att alla ska kunna gilla maten.
– Vi får bestämma med de andra i klassen när vi har mentorstimme nästa gång.
– Kyckling – ser  gott ut.
– Burgare är väl alltid poppis!
– Jamen det är så vanligt.

Rektor Anna-Lena Bengtsson annonserar vinnaren Foto: Lena Ahlström

– Skolan är en ganska sluten värld, säger rektor Anna-Lena Bengtsson. Därför är det värdefullt att någon utifrån kommer in i skolan och tar upp diskussioner utifrån en ny pedagogisk vinkel. Skolprojektet som Kultursmakarna hjälpte oss med öppnade upp för diskussioner bland lärarna om idéer och initiativ till projekt klasserna kan samlas kring och jobba med.

På den Mångkulturella matdagen arbetade årskurs 3 med temat ”Skolmat i världen” liksom på flera lektioner redan före den 16 november.

Ayla Lannestedt med en av två klasser i årskurs 3 som arbetar med temat ”Skolmat i världen”. Foto: Caroline Maino

Ayla Lannestedt med en av två klasser i årskurs 3 under arbetet med temat ”Skolmat i världen”. Foto: Caroline Maino

Eleverna jobbade med att hitta likheter och skillnader på skolmat i olika länder. Vilken skolmat som serveras i olika länder och vilka länders skolmat barnen själva skulle vilja äta. Och upptäckte att den mat barn i skolor runt om i världen får på tallriken är väldigt olika.

Skolan hade valt Afrika som tema för den Mångkulturella matdagen eftersom Lemshaga akademi har inlett ett samarbete med skolan Jambo Toto i Nairobi i Kenya.

Lemshagas matsal inrymde denna dag en FN-utställning om Skolmat i världen. Bilder på barn  i skolmiljöer runt om i världen omgav eleverna.

– Utställningen blev en bra inramning för den Mångkulturella matdagen och skapade en internationell miljö. Det blev väldigt tydligt för eleverna att det fanns en nytt inslag i skolmiljön, säger Anna-Lena Bengtsson, och fortsätter:

– Matsalen är en bra mötesplats för olika typer av projekt, inte minst mångkulturella. I matsalen samlas ju elever och lärare ändå varje dag. Både elever och föräldraråd tycker projektet var roligt och intressant. Vi kommer att plocka in maträtter inspirerade av Kultursmakarnas mångkulturella kalender i skolans matsedel framöver och låta våra elever jobba med olika typer av mångkulturella projekt anpassade till olika årskurser.

Tobias Liss, kökschef på Lemshaga, och dagens tillfälliga kock Elsa Masho. Tillsammans med övrig kökspersonal serverade de en kenyansk kycklinggryta och en vegetarisk rätt på samma bas. Foto: Lena Ahlström

Tobias Liss, kökschef på Lemshaga, och dagens tillfälliga kock Elsa Masho. Foto: Lena Ahlström

Elsa Masho med ursprung i Eritrea förstärkte den ordinarie personalen i Lemshagas kök på den Mångkulturella matdagen. Hennes närvaro i köket uppskattades av personalen när de lagade till en kenyansk kycklingrätt med kokos.

Kultursmakarna, som instiftat den Mångkulturella matdagen, startade den 16 november 2013 på FN:s internationella dag för tolerans och är en politiskt och religiöst oberoende organisation. I nättidningen Kultursmakarna.se sammanställer vi en egen kalender där traditioner och högtider världen över kopplas ihop med maträtter. Föreningen drivs av övertygelsen att ett lyckat och ekonomiskt framgångsrikt samhälle bygger på mångfald och att folk kommer överens. Kultursmakarna erbjuder bland annat skolprojekt med mångkulturella inslag i samarbete med aktuell skola.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *