Pilsnerkorvens dag är instiftad av Bullens pilsnerkorv. Kommersiell ja, men också kult. Bullens Pilsnerkorv är ett bra exempel på en framgångsrik kultprodukt inom livsmedelshandeln.
Ordet kult kommer från latinets cultus, som betyder dyrkan, vård. Få produkter har förunnats att nå kultstatus, samtidigt som de säljer bra år efter år.
Raketosten nämns ofta med nostalgisk stämma, men den försvann från hyllorna för många år sedan.
Det går aldrig att hårdsälja och pressa fram kultstatus för en produkt. Men det är fullt möjligt att vårda ett varumärke och en produkt så att kultstatusen stärks med tiden. De första pilsnerkorvarna med namnet Bullens gjordes i dåvarande Alvesta slakteriförening 1953. Receptet är detsamma idag som då. För fortsatt framgång är troligen grejen att ändra så lite som möjligt vad gäller recept, förpackning och design.
Pilsnerkorven har en folklig förankring och produkten kopplas ofta till positiva händelser – utflykter, semester, båten, sommarhuset, husvagnen, fjällstugan, älgjakt och vickning i goda vänners lag. Något man längtar efter och minns med glädje. Häromåret firade Bullens 60-årsjubileum.
Källa: Bullens
1 comment for “30 juni är Pilsnerkorvens dag”