Mat som förlänger livet…

I Sverige lever cirka 160 000 människor med någon form av demenssjukdom, Alzheimers sjukdom är den vanligaste. Än så länge finns det inget botemedel. Men det finns sådant som minskar risken att drabbas – bland annat mat och livsstil säger professor Miia Kivipelto. Även krögaren Leif Mannerström har länge engagerat sig för bra mat på äldreboenden. Vi förmedlar ett av hans goda husmanskostrecept.

Professor Miia Kivipelto Foto: Caroline Maino

Professor Miia Kivipelto
Foto: Caroline Maino

– Det är faktiskt möjligt att minska risken för att drabbas av minnesstörningar och demens. Det känns hoppfullt, säger Miia Kivipelto, professor, forskare och läkare på minnesmottagning vid Karolinska Institutet.

Med allt fler äldre i befolkningen förväntas även demenssjukdomarna öka. Var fjärde sekund drabbas någon i världen av demenssjukdom.
– Om 50 år är det fyra gånger fler än nu som har demenssjukdomar, säger Miia Kivipelto.

– Men befolkningsstudier med drygt 30 års uppföljning visar att det tycks vara möjligt att minska risken för demens senare i livet genom en rad förebyggande åtgärder, fortsätter hon. Bland annat gäller att redan i medelåldern uppmärksamma riskfaktorer som höga blodfetter, högt blodtryck samt att vara fysiskt aktiv.

Tidig diagnostik och prevention utgör en viktig del av Miia Kivipeltos forskning. Hennes forskning visar att de riskfaktorer som kan kopplas till hjärt-kärlsjukdomar också har en stark koppling till demenssjukdomar. Det handlar bland annat om vad vi äter och dricker, våra alkoholvanor och rökning.

– Detta är faktorer som kan ha betydelse för utveckling av minnesstörningar och begynnande demens tjugo trettio år senare. Också fysisk aktivitet har en starkt skyddande effekt. Risken att insjukna i Alzheimers halveras om man tränar tre gånger i veckan, berättar Miia Kivipelto på ett evenemang arrangerat av Alzheimerfonden nu i september som är den internationella Alzheimermånaden. Den internationella Alzheimerdagen infaller den 21 september.

Miia Kivipelto konstaterar att det som är bra för hjärtat även är bra för hjärnan. Hon ger exempel på sådant som hennes forskning visat kan minska risken för minnesstörningar och demens. Här är hennes tips:

1. Fett – ska vi äta det? Ja, fett är bra. Hjärnan är kroppens fettrikaste organ och behöver fett. Ät gärna lite mer vegetariska fetter som oliv- och rapsolja. Men smör är också ok.

2. Grönsaker och frukt.  De som äter mycket grönsaker och antioxidanter får i sig mycket vitamin C och E. Frukt och grönt med mycket färg ger extra bra skydd. Vitamin D, visar ny forskning, minskar risken för demens. D finns i fet fisk, mjölkprodukter och solen. Så gå ut mitt på dagen och ta en promenad. Vitamin B12 är lätt att få brist på om man äter ensidig kost, så variera kosten. B12 finns i kött och fisk.

3. Alkohol skyddar mot demens. Måttligt intag av alkohol kan skydda mot demens. Fransmännen säger att en halv flaska vin per dag är optimalt. Vi nöjer oss med att rekommendera 1-2 glas per dag. Som forskare kan Miia inte helt säkert säga att det är just alkoholen som är den skyddande faktorn. Den sociala faktorn, med trevliga stunder med familj och vänner är minst lika viktiga.

4. Kosten som helhet. Medelhavskost kan skydda, har forskning redan tidigare visat. Det vill säga mycket fisk, grönsaker och olivolja etcetera. Ny forskning visar att även nordisk kost med havre, fisk och rapsolja etcetera skyddar. Personer som äter fisk två till tre gånger i veckan har mindre risk för att få demens.

5. Livsstilsfaktorer är viktiga. En aktiv livsstil med fysisk aktivitet och sociala aktiviteter samt att följa kostråden har stor betydelse för att förhindra eller i alla fall försena demenssjukdomar.

Det är aldrig för sent att ändra sin livsstil.
– Det finns i forskningen belägg för att minnesförmågan kan förbättras med 30 procent efter två år hos personer som ändrat sina livsstilsfaktorer, berättar Miia Kivipelto.

Foto: Caroline Maino

Foto: Caroline Maino

Stjärnkrögaren Leif Mannerström har engagerat sig i mat på äldreboenden i 16-17 år. Han har besökt många och sett strålande bra mat på många – men förfärligt dålig mat på andra. Han har några tips för att få dem som bor på äldreboenden att äta mer:

– Skippa den färdiglagade maten som levereras i lådor. Laga maten från grunden – det blir inte dyrare! Ha i smör, salt och peppar i grönsakerna – då smakar de bättre och äts mer.
Egentligen är det enkelt, säger han:

– Servera inte mat till andra som du själv inte vill äta!
Här förmedlar vi Leif Mannerströms recept på Pannbiff med lök ur Mannerströms stora kokbok.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *