Dussehra – eller Vijaya dashami – är kulmen på den hinduiska festivalen Navratri. Dussehra firar det godas seger över det onda, i år 2020 infaller den 2 oktober. Högtiden firas i Indien, Bangladesh, Sri Lanka och Nepal med böner, offer till gudarna, parader, bål och fyrverkerier. Maträtten dum aloo och brödet luchi hör till för många i Bengalen.
I den hinduiska höstmånaden Ashvin, som infaller i september eller oktober, firas den hinduiska högtiden navratri. Navratri når sin kulmen på den tionde dagen med högtiden Dussehra. Festivalen har bakgrund i två berättelser där grundtemat är detsamma – det godas seger över det onda. Den ena handlar om att Guden Rama dödade den tiohövdade onda Ravana, vilket innebar att det goda vann över det onda. Den andra berättar att gudinnan Durga dödade buffeldemonen Mahishasur, som återigen framhäver en seger för det goda över det onda.
På ett djupare plan symboliserar detta hur människan kan nå ett andligt uppvaknande, berättar Multireligiösa almanackan.
Många hinduer samlas och ber tillsammans och offrar till gudarna hemma eller i tempel runt om i Indien. Även en röd prick, tika, målad i pannan hör till firandet för många. På många håll anordnas stora parader med avbildningar i papper eller trä av den onda demonkungen Ravana. Avbildningarna bränns på bål på kvällen och fyrverkerier avfyras.
Demonkungen Ravana är en central figur i firandet eftersom högtiden firar det godas triumf
över det onda i och med att den hinduiska guden Rama besegrade Ravana. Enligt legenden rövas guden Ramas vackra hustru Sita bort av Ravana till hans rike Lanka.
Det hela började med att Ravanas syster, Shoorpanakha, förälskade sig i bröderna Rama och Lakshamana och ville gifta sig med en av dem. Lakshamana vägrade att gifta sig med henne och Rama kunde inte eftersom han redan var gift med Sita. Shoorpanakha hotade att döda Sita, för att hon sedan skulle kunna gifta sig med Rama. Detta retade Lakshamana som skar av Shoorpanakha näsa och öron. Då kidnappade Ravana Sita för att hämnas sin systers skador. Rama och Lakshamana utkämpade sedan en strid för att rädda Sita. Apguden Hanuman och en enorm armé av apor hjälpte dem.
En annan hinduisk serie berättelser som man minns i Dussehrafestivalen är Mahabharata. Där berättas om de fem bröderna Pandavas som kämpade mot onda krafter med en uppsättning särskilda vapen. De gömde sina vapen i ett shamiträd och gick i exil i ett år. När de återvände från exilen hittade de sina vapen på samma plats igen. De prisade sedan trädet innan de gick ut i strid och vann. Nuförtiden ger många hinduer varandra gåvor av löv från shamiträdet som en symbol för att minnas berättelsen om bröderna Pandavas.
Många hinduer anser också att det betyder tur att starta ett nytt företag, projekt eller en resa på Dussehra.
I delstaten Karnataka välsignas gärna hushålls och arbetsverktyg som böcker, datorer, kokkärl och fordon. I staden Mysore i Karnataka hålls en stor festival med en procession där gudinnan Chamundeshwari sitter på en tron på en elefant.
I Indien och Nepal börjar skörden vid den här tiden, så modergudinnan anropas för att den nya odlingssäsongen ska starta bra och att hon ska göra jorden bördig och full av kraft igen. Religiösa ritualer utförs för att åkalla kosmiska krafter som föryngrar jorden.
Potatisrätten dum aloo och brödet luchi hör till för många i Bengalen, det vill säga delstaten Västbengalen i nordöstra Indien och landet Bangladesh som även kallas Östbengalen.
Källor:
http://www.timeanddate.com/holidays/india/dussehra
http://www.mapsofindia.com/fairs-and-festivals/dussehra/
https://en.wikipedia.org/wiki/Vijayadashami
Multireligiösa almanackan