Mondelēz gör produkter som till exempel Milka, Toblerone och Oreo-kex till våra fikapauser. Företagets fusk på marknaden kan har gjort vårt fika dyrare. Det tycket EU-kommissionen är fel och bötfäller nu företaget.
Den inre marknaden har funnits inom EU i över 30 år. Den inre marknaden betyder att varor, tjänster, personer och kapital kan röra sig fritt inom EU. Det finns uppgifter på att Sverige tjänar 300 miljarder kronor per år av att vara en del av den inre marknaden. Denna marknad gynnar även konsumenterna som får tillgång till produkter och tjänster från 27 länder. När den inre marknaden blev verklighet sjönk priserna på till exempel telefonsamtal, bilar och flygbiljetter.
För att den här marknaden ska fungera måste alla företag verka under samma förutsättningar, det vill säga de måste ha lika och rättvisa villkor. Det innebär bland annat att stora företag inte får utnyttja sitt övertag på marknaden genom att till exempel begränsa konkurrensen eller tvinga en svagare affärspartner att acceptera orimliga affärsvillkor. Nu visar det sig att ett företag Mondelēz har gjort precis det. Livsmedelsföretaget har så att säga blivit påkommet med fingrarna i kakburken.
Den undersökningen som EU-kommissionen gjort visade att Mondelēz brutit mot EU:s konkurrensregler. Företaget har till exempel haft konkurrensbegränsande avtal för att inskränka den gränsöverskridande handel och även missbrukat sin dominerande ställning på vissa nationella marknader. Kommissionen kunde bland annat visa att företaget ingått 22 konkurrensbegränsande avtal eller samordnade förfaranden. Nu måste företaget betala böter på 337,5 miljoner euro, vilket motsvarande cirka 3,9 miljarder kronor.
Generaldirektör för den europeiska konsumentorganisationen BEUC, Monique Goyens, är mycket kritisk och säger i ett pressmeddelande:
”Det är orättvist och helt enkelt fel att konsumenter i vissa EU-länder måste betala mer för sin choklad, kex och kaffe än i andra länder på grund av ett företags olagliga beteende. Vi välkomnar därför starkt kommissionens agerande att använda EU:s konkurrensregler för att skydda konsumenterna genom att slå ner på företag som gör det svårt för butiker och leverantörer att dra fördel av den inre marknaden och billigare priser i andra EU-länder. Företag som Mondelēz får enorma fördelar av handel inom EU:s inre marknad, och det är oacceptabelt att konsumenter inte kan dra nytta av dessa fördelar eftersom ett företag har skapat konstgjorda handelshinder för att höja priserna.”
Företaget har tidigare fått stark kritik av andra orsaker. Efter Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina 2022 har Mondelez blivit starkt kritiserat för sin handel med Ryssland. Företaget har också blivit bojkottat av flera svenska företag, men trots det har företaget kvar sin verksamhet i landet.