Barns matmiljö behöver bli bättre

Barns val av mat är ofta ohälsosam. Det visar en undersökning som Livsmedelelsverket gjort med hjälp av barn. Rektorer, föräldrar och affärsinnehavare uppmanas nu att tillsammans förändra deras matmiljö.

Ungdomar påverkas av reklam och erbjudanden som uppmuntrar till att köpa snacks, godis och söta drycker. Foto: Helene Götberg

Var än barn befinner sig översköljs de ständigt av olika erbjudande av det som kanske inte är det bästa för dem. Idag finns mat och reklam för mat precis överallt, som när de är hemma, i skolan, på väg till och från skolan, i matbutiker, på caféer och restauranger och i samband med fritidsaktiviteter. 

Men erbjudande om mat finns inte bara i deras fysiska miljö, den finns även i det digitala rummet. Så här säger ett av barnen som deltog i studien.

”Det finns många trender på TikTok som man blir sugen på att smaka. Just nu finns det till exempel en typ halvmeter lång Subwaykaka som har blivit jättepopulär och som alla vill testa för att man har sett folk äta den på TikTok.”

36 stycken 14-åringar deltog i studien. De blev intervjuade och fick också under fyra dagar fotografera sin vardag. Livsmedelsverket menar att resultatet ger en bra inblick i deras vardag och en djupare förståelse för vad 14-åringar äter, hur deras matvanor ser ut och varför de äter som de gör.

– Deras foton och berättelser, tillsammans med kunskap vi har sedan tidigare, bekräftar att många inte äter hälsosamt. Det är inte heller så lätt att äta hälsosamt i dagens samhälle. Men ungdomarna kan inte själva förändra sin matmiljö, det måste göras av de aktörer som kan påverka matmiljön, säger Karin Fritz, projektledare och dietist på Livsmedelsverket i ett pressmeddelande.

14-åringarnas berättelser och bilder visar bland annat att:

  • de är nöjda med vad de äter och med matmiljön omkring dem
  • de värdesätter att äta mat tillsammans med familjen
  • de påverkas av reklam och erbjudanden som uppmuntrar till att köpa snacks, godis och söta drycker
  • när de köper mat för sina egna fickpengar, väljer de ofta snacks, godis, söta drycker och liknande

Undersökningen, visar därmed något som Livsmedelsverket redan visste, att många ungdomar, liksom stora delar av övriga befolkningen, skulle behöva äta mer hälsosamt. Det här leder till ohälsa och därför krävs det förändringar i de matmiljöer som påverkar vad barn och unga äter, och det ansvaret är inte barnens, utan de vuxnas.

Vill du läsa hela studien finns den här: https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa–miljo/mat-och-naring/maten-genom-14-aringars-ogon-omgivna-av-mat-godis-och-snacks?ll=1

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *