Fortfarande osäkert att vara konsument i EU

70 procent av EU:s konsumenter litar visserligen på att deras rättigheter respekteras. Samtidigt oroar sig 93 procent av de som handlar på nätet för att de blir utnyttjade, och 45 procent har råkat ut för bedrägerier online. Det visar en ny undersökning från EU-komissionen.

Shopinggalleria i Bryssel. Foto Helene Götberg

Dagen före Konsumenternas rättighetsdag, den 14 mars, släppte EU-kommissionen en undersökning som visar hur konsumenter inom unionen har det. 68 procent av konsumenterna känner sig säkra på att produkter de köper är säkra, och 70 procent litar på att deras rättigheter som konsumenter blir respekterade. Kommissionen har de senaste åren också arbetat för att göra marknaden säkrare, bland annat med Produktsäkerhetsförordningen (GPSR) som trädde i kraft i december, och fler lagförslag ligger i pipelinen.

Mönstren förändras också – fler köper till exempel från ett annat EU-land eller utanför EU. Samtidigt visar studien att ungefär 60 procent stöter på problem när de handlar på nätet, jämfört med de som handlar på plats. Hela 93 procent oroar sig för hur deras uppgifter används när de handlar på nätet, och 45 procent har stött på problem som bedrägerier.

Många EU-konsumenter oroar sig också för hur de ska kunna betala sina räkningar och hur de ska ha råd med mat.

Med anledning av undersökningen säger EU-kommissionär Michael McGrath, som bland annat har konsumentskydd i sin portfölj, så här i ett pressmeddelande:

“The findings of the Consumer Conditions Scoreboard are clear: the EU must maintain ambitious policies to protect consumers, both online – and offline. We must ensure the proper implementation and enforcement of our legislation, and address gaps to improve digital fairness. In these times of uncertainty, consumer policy can make a tangible difference in people’s lives and help ensure a level playing field for businesses, showing the added value of the EU and contributing to sustainable growth.”

Här kan du läsa hela undersökningen: New data shows strong levels of consumer trust, but online threats persist

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *