Mobbning på nätet har ökat de senaste åren. Flickor är särskilt utsatta. Alla måste samarbeta för att få stopp på trakasserierna som ofta är svåra att upptäcka. Det visar en ny studie från Gävle Högskola.
Denna vecka är det europeisk jämställdhetsvecka i EU-parlamentet. Då utvärderar parlamentet de framsteg som uppnåtts under året och lägger upp nya planer för att uppnå jämställdhet i Unionen. Tema för året är kvinnor i en digital värld. Parlamentet vill lyfta fram och hitta lösningar på det framväxande problemet med trakasserier och våld på nätet.
I en ny studie från Gävle Högskola visar att flickor just är särskilt utsatta för nätmobbning. Forskarna kan inte riktigt säga vad det beror på.
– En förklaring kan vara att mobbningen förstärkas av sociala normer på nätet, det sker där en objektifiering och flickor ofta jämför sig med andra och försöker leva upp till falska förväntningar om utseende och status. Men vi behöver mer forskning på varför fler och fler flickor är mer utsatta för nätmobbning, samma tendens finns inte bland pojkarna, säger Davoud Masoumi, i ett pressmeddelande. Han är docent i didaktik vid Högskolan i Gävle och studiens huvudförfattare.
Nätmobbning är något som ökat generellt de senaste åren. Ungefär var sjätte barn i skolåldern i Europa är utsatt för den typen av trakasserier. Ökningen av nätmobbningen har ett tydligt samband med Snapchats- och TikToks genomslag, menar forskarna. Mobbning på nätet är ofta svår att upptäcka och den kan leda till långvariga negativa konsekvenser för den psykiska hälsan.
– Vid nätmobbningen syns inte konsekvenserna på samma sätt som vid fysisk mobbning, det gör det svårare för förövaren att se och förstå skadan man åsamkar. Exkludering är vanligt, det bildas grupper där vissa inte får vara med, och i Snapchat kan man se vem som är med vem via kartfunktionen, och det blir lätt att man tänker ”varför får inte jag vara med”. Vi forskare har också sett att det är vanligt med AI-skapade videos som sprids där ansikten bytts ut med syfte att retas och mobba, säger Davoud Masoumi,
För att motverka nätmobbning behöver alla samarbeta, menar forskarna av studien. Många anställda upplever att ansvaret för att hantera mobbning inte alltid är tydligt definierat i deras arbetsbeskrivningar.
Studien identifierade sju strategier som skolor kan använda för att minska nätmobbning:
- Systematiska skolundersökningar för att kartlägga mobbningsmönster. Ett exempel är Gävlemodellen, en enkätundersökning som drivs av Gävle kommun, skolorna i Gävleborgs län, och Högskolan i Gävle och som görs två gånger per år i länets skolor.
- Stärka relationer mellan elever och skolpersonal. Skapa nära relationer mellan lärare och barn är en viktig faktor. Lärare har avgörande roll i barns utveckling och om relationen är stark minskar mobbningen.
- Lagbyggande aktiviteter som främjar inkludering i elevgrupper.
- Ökat samarbete med föräldrar för att höja medvetenheten om barns digitala beteenden.
- Användning av skolhälsoteamets expertis för att identifiera och förebygga mobbning.
- Utbildning för skolpersonal i digital kompetens och identifiering av nätmobbning.
- Utformning av specifika insatser för flickor som ofta utsätts för mer subtil mobbning.
Här kan du läsa mer om studien:
https://hig.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1909072&dswid=-9930