Det finns inte en tolkning av islam och det är inte svårare att vara muslim idag än det var i går. Så löd rubrikerna till två texter i tidningen Svartvitt 2011 under temat Islam. Den ena var en intervju med Imamen Awad Olwan och den andra med en vanlig muslimsk familj. Den muslimska bönen är designad för alla, säger till exempel Awad i en av intervjuerna.
I morgon den 18 juni startar den heliga fastemånaden. Men hur är det att leva som en muslimsk familj i Sverige idag. Den frågan ställde jag i tidningen Svartvitt till familjen Familjen Hakimi för några år sedan. Svaret var att de inte tyckte att det har blivit svårare att vara muslim i Sverige. Är någon skeptisk mot deras religion så försöker de alltid förklara vad deras tro handlar om. Den negativa bilden som trots allt finns tycker de beror på media. ”Man väljer att sätta likhetstecken mellan religion och problem, men konstiga människor finns i alla samhällen.”
De fick också frågan hur religiösa de var på en skala ett till tio, så svarar de åtta. Till det yttre kan man inte se att de är troende, de ser nästan ut som vilka sekulära svenskar som helst. Nasir Haikim har inte skägg, han har heller inte den typiska lilla mössan som många muslimer bär och Maryam Hakimi använder aldrig slöja.
– Alla väljer sin nivå, våra familjer har valt sitt sätt. Min mamma bar inte heller slöja förrän hon gjorde sin pilgrimsresa till Mecka, säger Nasir.
För övrigt följer de religionens påbud. De dricker inte sprit, de äter inte griskött, de fastar och ber fem gånger om dagen. Om det inte är möjligt att till exempel be så hoppar de över det, ibland är det bara inte görligt. Islam är enligt dem en väldigt fredlig religion och får man förhinder så finns det alltid andra sätt.
Tidningen Svartvitt gjorde även en intervju med imamen Awad Olwan. Han berättade att han mötte religionen under 90-talet. Han berättar vidare att han aldrig blivit diskriminerad i Sverige, varken som arab eller muslim. Han har alltid känt sig välkommen. Att det finns en rädsla för det som är muslimskt i väst hade han förståelse för, man ser kvinnoförtrycket och ”terrorismen”. Men han poängterar att det inte finns en inriktning inom islam utan flera, precis som att det finns flera tolkningar av kristendomen. Därför går det inte att betrakta muslimer som en grupp. Enligt Awad Olwan är islam också utsatt för förtal och vantolkningar som utnyttjas av olika grupper, både muslimska och andra. Det är till exempel helt förbjudet att ta sitt eget och andras liv enligt koranen.
– Överhuvudtaget ställer koranen väldigt få krav på människan, ungefär lika många som de tio budorden i bibeln och har nästan samma innehåll, säger han.
– Den muslimska bönen är designad för alla, gammal som ung och den är välgörande både för kroppen och för själen, säger han.