Bananens dag firar ett populärt bär

Vår populäraste frukt har en egen dag, den 4 mars. Bananer toppar listan över mest sålda frukter i Sverige, följt av äpple och apelsin. Men banan är egentligen ingen frukt utan faktiskt ett bär som växer på en av de största örter som finns. Bananen är väldigt nyttig – vi listar en lång rad anledningar till att äta bananer ofta. Nedan förmedlar vi även ett recept på bananpannkakor ur näringsfysiolog Linda Bakkmans bok Maten bakom resultaten.

Ett populärt och mycket nyttigt bär – bananen har sin dag den 4 mars.
Foto: Caroline Maino

Bananen kommer ursprungligen från tropiska Sydostasien och anses vara en av världens äldsta kulturväxter. Bananer eller dessertbananer kallar vi de ätliga bär som härstammar från stora blommande örter inom släktet Musa.

Från Sydostasien fördes växten till Afrika och Kanarieöarna och sedan vidare till Amerika på 1500-talet. Där har den fått en stor utbredning i Mellan- och Sydamerika. I Nordeuropa är bananen en ganska ny bekantskap. Först på 1900-talet började bananer importeras till Sverige mer regelbundet. Numera äter vi i Sverige 16 kilo bananer per person och år. I länderna Uganda och Rwanda äter man allra flest bananer, nämligen 250 kilo per person och år.

Bananen är perfekt näring på många sätt. Ät en banan och drick ett glas mjölk inom tio minuter en kvart när du tränat, spelat match eller på annat sätt utsatt dig för ett tufft pass. Tack vare kaliumet i bananen hjälper du kroppen att återhämta sig snabbare och fylla på energiförråden.

En bananstock med en blomma längst ner.
Foto: Paasikivi

Många publikationer har sammanställt en rad förträffligheter som tillskrivs bananen. Här listar vi några.
• Bananen både mättar och innehåller en rad olika vitaminer och mineraler, som till exempel vitamin B6, mangan, vitamin C, kalium, magnesium, riboflavin, niacin, vitamin A och järn samt kostfibrer.
• Bananer kan motverka järnbrist eftersom de innehåller mycket järn.
• Bananer innehåller inget fett, kolesterol eller salt – ämnen du inte bör överdosera!
• Bananer gör att du somnar lättare! En banan en kvart före sängdags – det kan hjälpa dig att somna, eftersom aminosyran tryptofan i bananen ombildas till melatonin i kroppen som gör att man blir lugn.
• Bananer kan också hjälpa till att förebygga depressioner just tack vare den höga halten av aminosyran tryptofan som ombildas till lyckohormonet serotonin i kroppen.
• Bananens tryptofan har i studier även visat sig stimulera minnet.
• Bananer kan balansera dig. Om du lätt får humörsvängningar eller PMS kan banan vara lite extra bra. Bananer innehåller nämligen vitamin B6 som kan lindra klassiska PMS-symptom.
• Enligt amerikanska Food and Drug Administration så innebär kombinationen låg salthalt och mycket kalium de optimala förutsättningarna för att få ett lägre blodtryck. Perfekt om du vet att ditt blodtryck kan vara i överkant.
• Bananer ger dig en naturlig detox. Eftersom bananer är rika på Pektin! Pektin – som är en gelatinliknande fiber drar till sig toxiner i kroppen och spolar ur dem tillsammans med urinen.
• Banan kan minska risken för astma hos barn. Barn som äter en banan om dagen minskar risken att drabbas av astma med 34 % visar en studie gjord av Imperial College i London.
• Banan är bra för blodtrycket då endast en enda banan innehåller 467 mg kalium. Kalium är ett mineralämne som är viktigt för alla kroppens celler, men om kaliumbalansen rubbas så får hjärtat svårt att pumpa ut blodet.
• En banan ger dig en tredjedel av det rekommenderade dagsbehovet av vitamin B6.
• Bananer kan underlätta vid såväl förstoppning som diarré. Det höga fiberinnehållet i bananer bidrar till att normalisera tarmrörelserna och vid diarré kan bananer hjälpa till att återställa elektrolytnivåerna, särskilt av kalium.
• Banan kan lindra ditt sötsug och är ett snabbt, nyttigt och smart mellanmål att ha hemma!

Bananblomma med bananbär i vardande.

Tips:
• Börjar bananen bli brunsvart? Hacka den i mindre bitar och frys in, perfekt att göra snabbglass på eller att slänga ner i din smoothie!
• Bananskal innehåller många nyttiga vitaminer, man kan äta det som det är, eller mala ner skalet och ha i en smoothie eller juice.
• Bananen är mycket känslig för kylskador och bör aldrig förvaras i kylskåp.
• Skala bananen genom att öppna den i änden utan stjälkstump – det gör aporna.

I likhet med äppelmos kan mosade, mogna bananer användas vid bakning istället för olja eller smör. Mosad banan ger en naturligt sötma till exempelvis kakor och muffins. Därmed kommer vi osökt in på recept. Här förmedlar vi näringsfysiolog Linda Bakkmans recept på bananpannkaka ur hennes bok Maten bakom resultaten.

Näringsfysiolog Linda Bakkmans bok Maten bakom resultaten.

 

Källor:
http://www.fruktdirekt.se/fruktfakta/bananer
https://www.femina.se/11-livsmedel-du-trodde-var-onyttiga/
https://www.mabra.com/allt-du-vill-veta-om-manadens-frukt-banan/
https://www.svd.se/10-anledningar-att-ata-en-banan#sida-4

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *