Det är gröten som är grejen

IMAG0585 (2) grötfukost

Gröt är nyttigt
Foto: Caroline Maino

Den 10 oktober är det Grötens dag. Det är inget som får samma genomslag som Kanelbullens dag. Men ni som gillar gröt kan ju ändå passa på för det är ju så nyttigt, om man äter rätt sorts gröt förstås.

När jag var barn åt vi alltid gröt till frukost. När vi ungar frågade varför vi skulle äta något så tråkigt svarade vår mamma att det binder så bra. Kanske visste vår mor något som vi andra inte kände till men förra året kom ny forskning som gav henne rätt. Gröt är nyttigt!

En avhandling från Uppsala universitet visade nämligen att vår nordiska frukostgröt och nordisk kost överhuvudtaget kan motverka hjärt- och kärlrisker. Redan tidigare har det visats att nordiska livsmedel har positiva effekter som sänkt kolesterol, blodtryck och förbättrad insulinkänslighet.

Medelhavskost har också sagts ha flera positiva effekter när det gäller att förebygga och behandla hjärt- och kärlsjukdomar.  Avhandlingen från Uppsala visade att den kosten kan ”översättas” till nordiska förhållanden och ge positiva effekter som sänkt kolesterol och blodtryck, minskad kroppsvikt och förbättrad insulinkänslighet.

Effekterna av ändrade frukostvanor undersöktes också. Men att bara gå över till en nordisk fiberrik grötfrukost utan förändra kosten i övrigt förbättrar inte kolesterolvärdet eller insulinkänsligheten, något som forskarna hade trott. Bukfett och inflammationsaktivitet minskade dock.

– Studien indikerar att en liten förändring som att gå över till en hälsosam grötfrukost kan ge positiva effekter på bukfett och inflammation. Det är däremot inte tillräckligt om man även vill uppnå effekter som sänkt blodtryck och minskad insulinkänslighet. Då bör man i stället se över hela kosten, säger Viola Adamsson, forskare vid Uppsala universitet.

En dag med en nordisk nyttig och hälsosam kost kan till exempel se ut så här:

Frukost: Fullkornsbröd (minst 50 procent fullkorn), smörgåsmargarin med hög andel omättat fett, kalkon (det vill säga magert köttpålägg) eller makrill som pålägg, havrekligröt med färska blåbär eller lingon eller sylt därav, lättmjölk

Lunch: Ugnstekt kyckling- eller fiskrätt med mathavre eller matkorn med kokta grönsaker eller rotfrukter, vitkålssallad med dressing av rapsolja och vinäger

Middag: Ärtsoppa, fullkornsbröd, smörgåsmargarin med hög andel omättat fett, magert köttpålägg

Mellanmål/fika: 3 frukter per dag till exempel äpple, päron eller plommon, mandel eller andra nötter som snacks

Dryck: Kranvatten, lättmjölk, lättöl

Övrigt: Fullkornsbröd, smörgåsmargarin med hög andel omättat fett

Källa: Uppsala universitet

Här förmedlar vi  recept på Ugali, majsgröt, från Afrika, på römmegröt med spekemat från Norge och näringsterapeuten Johannas frukostgröt.

Den som vill passa på att äta gröt kan hitta flera exempel på nätet:

Ica recept har flera olika exempel.

Må bra har andra exempel.

3 comments for “Det är gröten som är grejen

  1. Barbro Turesson
    29 januari, 2014 at 06:40

    Gröt är gott tycker jag – och nu undrar jag om inte kultursmakarna kan hjälpa mig med frågan om det bara är i min familj som olika grötsorter hör ihop med olika syltsorter.

    För mig är det självklart att servera lingonsylt till rågflingegröt, någon annan sylt kan bara komma ifråga om det inte finns någon lingonsylt i huset. Min pappa tyckte också man borde ta lite sirap till men den traditionen följer jag inte.

    Till havregrynsgröt hör äppelmos eller någon blandsylt , t ex blåbär, vinbär, hallon. Men lingonsylt passar inte alls enligt min tradition.

    Mannagrynsgröt serverar jag med samma sorts sylter som havregrynsgröten, Och när jag kokar mannagrynsgröt gör jag gärna dubbel sats och häller upp hälften i koppar som får stå i kylen tills det blir dags att ta fram den som efterrätt – antingen helt enkelt med sylt, eller som det åts på sommaren när jag var barn, med saftsås, d v s en potatismjölsredd sås mitt emellan kräm och soppa. Inte minst om sommaren när man kokade saft blev det alltid slattar över som passade bra att använda på det sättet.

    • Helene Götberg
      29 januari, 2014 at 11:36

      Tack för din fråga Barbro. Ja, vi får väl kolla runt och se om det finns någon gröt och sylt traditioner bland bekanta och läsare. Hur ser det ut egentligen?

      • Helene Götberg
        5 februari, 2014 at 05:25

        Hej Barbro! Vi lovade ju att höra av oss angående om det fanns traditioner om vilken sylt som passade till en viss sorts gröt. Det verkar som din iakttagelse stämmer. Bland våra bekanta var de också väldigt bestämda vilken gröt och sylt som hörde ihop. Till havregrynsgröt tyckte många att lingonsylt eller äppelmos passade bäst. Lingonsylt fungerade även till rågmjölsgröt, tyckte några. Till mannagrynen skulle det vara hallonsylt eller kanske aprikossylt. Ja det var några exempel men det finns nog fler.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *