Ullambana ger själar ro

På spökdagen – Ullambana – besöker de dödas andar de levandes värld enligt kinesisk folktro.  Högtiden hålls till minne av avlidna anhöriga. Buddhister läser böner och offrar mat och rökelse för bortgångna anhöriga. I Sverige minns vi våra förfäder på Alla helgons dag och går till kyrkogården och tänder ljus till deras minne.

Ullambana är en högtid som firas av buddhister i många länder som Kina, Japan, Indien, Kambodja, Thailand och Malaysia. Ordet Ullambana kommer från en variant av ett ord på sanskrit som bokstavligt talat betyder ”befrielse från lidande”. I relation till den gregorianska kalendern flyttar sig firandet från år till år. I år, 2017, är kulmen den 5 september.

Mat offras för de dödas själar under Ullambana Foto:Sampuna

Mat offras för de dödas själar under Ullambana Foto:Sampuna

Under 15 dagar i den sjunde månaden i den buddhistiska månkalendern tror buddhister att helvetets portar öppnas. Då kan familjemedlemmar be för sina avlidna släktingars själar i helvetet och befria dem från ångest. Förutom att be och recitera heliga texter kan mat och dryck offras och sedlar från helvetet och andra så kallade josspapper – spökpengar – bränns. Även hus, bilar, tjänare och tv-apparater gjorda av papper kan också brännas.

Firandet börjar den 15:e dagen i månaden, en dag som kallas Spökdagen, Obon. Det fortsätter i 15 dagar och avslutas med att familjer går till kyrkogårdar för att visa respekt och hänsyn till sina förfäder.

Låtsaspengar eldas på en kyrkogård i Kina. Foto Vmenkov

Låtsaspengar eldas på en kyrkogård i Kina.
Foto Vmenkov

På den 14:e dagen anordnas på många håll en storslagen fest för spöken och för att avvärja onda andar. I vissa städer och byar i Östasiatiska länder organiseras liveframträdanden som alla är inbjudna till. Vid dessa föreställningar lämnas de första raderna tomma, för att ge plats spöken. Uppträdandena visar bland annat kinesisk opera, drama och även burleska shower. Folk bygger altaren där präster och munkar utför ritualer för att gynna andarna genom att kasta ris och andra små livsmedel i elden. Dessa traditioner öppnar himlens portar för andarna och befriar dem på det viset.

Traditionen har sina rötter i att det enligt den buddhistiska ullambana-sutran var vid denna tid på året som Buddha hjälpte sin lärjunge Maha Moggallana att ge sin bortgångna mor en bättre återfödelse.  I buddhistisk tro återföds själen. Maha Moggallana använde sina övernaturliga förmågor för att ta reda på vilken slags återfödelse hans mor hade fått. Han upptäckte att hon hade blivit en hungrig ande, vilket en dålig återfödelse eftersom det är ett tillstånd i ett helvete. För att rädda henne utförde Maha Moggallana ritualer och lyckades. Festivalen kallas också för Hungry ghost festival eller Yu Lan.

Kinesiska lotusblommor flyter i en flod. Foto: Mike

Kinesiska lotusblommor flyter i en flod.
Foto: Mike

I Thailand finns legenden om munken Phra Malai som påminner mycket om berättelserna om Maha Moggallana. Phra Malai färdas också mellan himlar och helveten, och hans resor har avbildats som muralmålningar i tempel och kloster, på affischer och i serietidningar.

Vi har inte hittat någon maträtt speciellt förknippad med denna högtid. Kanske kan någon ge oss tips? Mejla på info@kultursmakarna.se eller kommentera nedan. Och i väntan på det kan kanske Zongzi (粽子) är ett slags klibbigt ångkokt ris som är invirat i bambublad duga.

Källor:
Multureligiös almanacka
http://festivals.iloveindia.com/ullambana/ullambana-date.html#tqZBM8G6CbRqeHBv.99
http://www.buddhisminfo.se/Kamma%20och%20%E5terf%F6delser.pdf
https://en.wikipedia.org/wiki/Bon_Festival

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *