Mångkulturell matdag på Lemshaga akademi med mersmak

Lemshaga akademi på Ingarö var först med att arrangera en Mångkulturell matdag. Skolan har fått hjälp av Kultursmakarna, som instiftat dagen, att sätta ihop ett program som involverar elever, lärare och övrig skolpersonal. Nu går stafettpinnen vidare – förhoppningsvis till en skola i Nacka som planerar en Mångkulturell matdag framöver.

Malte gör tummen upp för den kenyanska kycklinggrytan, liksom klasskamraten bakom honom. Till tonerna av afrikansk musik. Foto: Lena Ahlström

Malte gör tummen upp för den kenyanska kycklinggrytan, liksom klasskamraten bakom honom. Till tonerna av afrikansk musik.
Foto: Lena Ahlström

– Det är viktigt att lära sig mer om andra kulturer, speciellt nu när många människor från andra kulturer söker sig till vårt land, säger Anna-Lena Bengtsson, rektor på Lemshaga skola.

Anna-Lena Bengtsson, rektor på Lemshaga skola, tycker att det är angeläget att skolans elever får kunskap om andra kulturer. Foto: Lena Ahlström

Anna-Lena Bengtsson, rektor på Lemshaga skola, tycker att det är angeläget att skolans elever får kunskap om andra kulturer.
Foto: Lena Ahlström

– Och efter den senaste tidens terrorattentat känns det extra angeläget att prata om det positiva med att leva i ett öppet samhälle med många olika kulturer, lägger Anna-Lena Bengtsson till.

Skolan har valt Afrika som tema för den Mångkulturella matdagen eftersom Lemshaga akademi har inlett ett samarbete med skolan Jambo Toto i Nairobi i Kenya.

I årskurs 3 har eleverna jobbat med temat ”Skolmat i världen” på flera lektioner redan före den Mångkulturella matdagen och arbetet fortsätter ännu en tid. Deras lärare, Ayla Lannestedt, säger att barnen är väldigt engagerade i temat. På golvet den 16 november ligger bilder på skolmat från hela världen utspridda.

Ayla Lannestedt med en av två klasser i årskurs 3 som arbetar med temat ”Skolmat i världen”. Foto: Caroline Maino

Ayla Lannestedt med en av två klasser i årskurs 3 som arbetar med temat ”Skolmat i världen”. Foto: Caroline Maino

– Vi jobbar med att hitta likheter och skillnader på skolmat i olika länder, säger Ayla Lannestedt. Vilken skolmat som serveras i olika länder och vilka länders skolmat barnen själva skulle vilja äta. Det är tydligt att den mat barn i skolor runt om i världen får på tallriken är väldigt olika.

En lektion ägnas åt sinnena. Barnen får uppgiften att dofta på te i en mugg. De ska hitta sina inre bilder på färg, land och vad barnen i övrigt associerar till, en maträtt, en dryck eller ett tillfälle till exempel. Inget är rätt och inget är fel. Inga jämförelser mellan barnens upplevelse görs. Sedan ritar de varsin bild på den maträtt eller dryck de associerat till och lägger in den i klassens NO-rum på sina I-pad.

De äldre eleverna på skolan deltar i en frågesport om mångkultur. Den som vinner får välja lunchmat

Kockarna Henrik Forsell och Tobias Bentley på omslaget till Täby Enskildas nya kokbok Foto: Tomas Wallentinus

Täby Enskildas nya kokbok Foto: Tomas Wallentinus

ur kokboken ”Täby Enskildas nya Kokbok” av de båda kockarna Henrik Forsell och Tobias Bentley. I kokboken finns recept för 4 portioner alternativt 600 portioner, bara att välja. Med den här kokboken vann de första pris i Matakademins klass ”Kantinmåltider” 2014.

Elsa Masho med ursprung i Eritrea förstärkte den ordinarie personalen i Lemshagas kök på den Mångkulturella matdagen. Hennes närvaro i köket uppskattades av personalen när de lagar till en kenyansk kycklingrätt med kokos.

Tobias Liss, kökschef på Lemshaga, och dagens tillfälliga kock Elsa Masho. Tillsammans med övrig kökspersonal serverade de en kenyansk kycklinggryta och en vegetarisk rätt på samma bas. Foto: Lena Ahlström

Tobias Liss, kökschef på Lemshaga, och dagens tillfälliga kock Elsa Masho. Foto: Lena Ahlström

– Det är kul att få inblick i andra kulturer. Att äta mat har vi gemensamt med alla människor i världen och är därför ett bra sätt att närma sig en ny kultur, säger Tobias Liss, kökschef på Lemshaga akademi.

– Det var väldigt roligt att laga mat i skolköket på Lemshaga. Alla var så snälla och stämningen var fin, säger Elsa Masho.

Matsalen är dagen till ära prydd med Svenska FN-förbundets utställning om skolmat i världen och hur viktig mat är för att kunna lära sig något.

Skolmat blir kunskap. Ett barn som får i sig näring varje dag växer och kan fokusera på sina studier. En utställning om FN:s livsmedelsprogram med bilder på skolbarn i utsatta områden runt om i världen mötte barnen på Lemshaga. Foto: Svenska FN-förbundet/Carolina Given-Sjölander

Skolmat blir kunskap. Ett barn som får i sig näring varje dag växer och kan fokusera på sina studier. En utställning om FN:s livsmedelsprogram med bilder på skolbarn i utsatta områden runt om i världen mötte barnen på Lemshaga. Foto: Svenska FN-förbundet/Carolina Given-Sjölander

Efter lunchen besökte Elsa årskurs 3, som fick chansen att ställa frågor till Elsa.

– När jag gick i skolan i Eritrea fick vi chapatibröd och, injera som är en tunnbrödsliknande pannkaka, till lunch, säger Elsa. När jag kom till Sverige hade jag aldrig ätit korv och potatismos tidigare och köttbullarna smakade helt annorlunda än dem jag var van vid. Men jag vande mig snabbt.

Kultursmakarna, som instiftat den Mångkulturella matdagen, startade den 16 november 2013 på FN:s internationella dag för tolerans och är en politiskt och religiöst oberoende organisation. I nättidningen Kultursmakarna.se sammanställer de en egen kalender där traditioner och högtider världen över kopplas ihop med maträtter.

Föreningen drivs av övertygelsen att ett lyckat och ekonomiskt framgångsrikt samhälle bygger på mångfald och att folk kommer överens.

– I ett sådant samhälle blir mångfalden en styrka och inte en svaghet. Detta vill vi bidra till, säger Caroline Maino, Kultursmakarna.

I projektet en Mångkulturell matdag kan alla åldrar samlas kring en måltid och lära sig mer om kulturen som rätten kommer ifrån. Inte bara i skolor utan även på olika omsorgsboenden och i privata sammanhang.

– Nu hoppas vi att fler ska bli inspirerade av Lemshaga-projektet. Kultursmakarna har diskussioner med en skola i Nacka som vill genomföra en Mångkulturell matdag nästa år. I samarbete med skolor, andra institutioner och Internationella Bekantskaper skräddarsyr vi projekt för kunskap och gemenskap.

Förutom att inspirera till mångkulturella projekt i skolor arrangerar Kultursmakarna matlagningsaktiviteter med språkträning i kök och vid middagsbord med nya och etablerade svenskar.

Barnen arbetar med bilder på skolmat i olika länder. Foto: Caroline Maino

Barnen arbetar med bilder på skolmat i olika länder.
Foto: Caroline Maino

Läs mer om den Mångkulturella matdagen och om svensk mat med mångkulturella rötter.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *