Borsjtj – en prestationshöjare

Rödbetor kan hjälpa till och höja prestationsförmågan, enligt svensk och brittisk forskning. Sveriges Olympiska Kommittés kostrådgivare slår gärna ett slag för Borsjtj – den ryska rödbetssoppan.
– Tack vare sitt höga innehåll av nitrat kan rödbetor ha positiva effekter på prestationsförmågan, förklarar Linda Bakkman och tipsar om receptet nedan från arla.se.
Borsjtj är en rödbetssoppa med kött och grönsaker som förekommer i olika varianter från länderna i Östeuropa. Servera med en klick smetana så blir soppan fulländad.

a7480c2b-8c85-4d67-babd-310980fee2c4 Borsjtj foto Arla

Prestationshöjande rödbetssoppa
Foto: Arla

Ingredienser för 4 portioner:
• 600 g högrev
• 1 st lök
• 150 g morötter
• 1 1⁄2 liter vatten
• 2 tsk salt
• 5 st vitpeppar
• 5 st svartpepparkorn
• 3 st lagerblad
• 400 g rödbetor
• 200 g potatis
• 75 g morötter
• 150 g vitkål
• 1 st gul lök
• 1 st hackad vitlöksklyfta
• 1 msk smör
• 1 liter buljong från köttkoket
• 2 msk vitvinsvinäger

Till servering:
• 2 dl smetana

Gör så här:
Skala lök och morot och skär i bitar. Koka upp vattnet i en gryta och lägg i rotfrukter, kött och kryddor. Koka under lock cirka 1 timme tills köttet är mört.

Ta upp köttet. Sila och spara buljongen. Skala rödbetor, potatis och morot och skär i små tärningar. Strimla kålen. Skala och hacka löken. Fräs rotfrukter, kål och lök i smör i en gryta. Slå på buljongen och koka under lock tills rotfrukterna är mjuka, cirka 20 minuter. Skär köttet i tärningar och blanda ner i grytan. Smaksätt med vinäger och smaka eventuellt av med salt och peppar. Servera soppan med en klick smetana.

 

2 comments for “Borsjtj – en prestationshöjare

  1. Bert
    13 februari, 2015 at 09:40

    Som barn, med rysk mamma, tyckte jag inte om det.
    Nu är den det bästa soppa jag vet!

    • Caroline Maino
      13 februari, 2015 at 11:40

      Kul att du också gillar Borsjtj. Jag tycker den är jättegod!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *